Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html/wp-content/plugins/the-events-calendar/the-events-calendar.php/lang/the-events-calendar-hu_HU.mo) is not within the allowed path(s): (/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html:/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/tmp) in /home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html/wp-includes/l10n.php on line 632
Hogyan teszteld a digitális MAP-szenzort? | AutoGuru360

A „modernebb” gépkocsikban alkalmazott digitális MAP-szenzor vizsgálatát mutatjuk be.   Egy a Ford által rendszeresített szívócsőnyomás-érzékelő vizsgálati eredményeit hasonlítottuk össze a rendelkezésünkre álló adatbázisokban szereplő értékekkel. A vizsgált digitális MAP-szenzor az analóghoz hasonlóan három elektromos kivezetéssel rendelkezik, valamint egy csatlakozási lehetőséggel egy egyutas szelepen keresztül a motor szívócsövéhez. / 1. ábra /

1. ábra

2. ábra

 

 

 

 

 

 

 

 

A három elektromos kivezetés a 2. ábrán látható sorrendben a test, az 5 V-os tápfeszültség, valamint a kimenő jel az ECU felé.

Első lépésként a technológiai sorrendhez ragaszkodva adatokat gyűjtöttünk. A sok közül a 3. és 4. ábrán látható táblázatokat tartottuk lényegesnek, melyek a motorüzem és a frekvencia, vagy a szívócső nyomása és a frekvencia viszonyát ábrázolják.

Gyújtás ”BE”            = 155-160 Hz

Alapjárat                   = 100-110 Hz

Alapjárat-teljes gáz  = 110-160 Hz

Motorfék üzem         = > 100 Hz

4. ábra

Második lépés a szemrevételezés, /sérülés, csatlakozó és cső, valamint az egyutas szelep állapota/ majd a hibakód kiolvasása következett. Mivel a szenzor így hibátlannak bizonyult, adatblokk-olvasással folytattuk a vizsgálatot. Szerencsére az ECU-ból kiadott listán szerepel a MAP-frekvencia, és a szívócső nyomásának értéke is. Mint azt az 5. ábra mutatja, az összehasonlítás egyszerű volt, a leolvasható értékek teljes egészében megfeleltek a 3. és a 4. ábrán látható adatoknak. (310,3mbar=31,1kPa)

5. ábra

Ezek után jöhetett a párhuzamos diagnosztika. Oszcilloszkópos vizsgálat a gyújtás bekapcsolásakor, alapjáraton, / 6. ábra / különböző fordulatszámokon, valamint motorfék üzemben.

6. ábra

Végül, hogy a szívócső tömítetlensége ne befolyásolja a mérési eredményeinket, a szenzort vákuumszivattyú segítségével is teszteltük.

Alaposnak mondható vizsgálatunk után nyugodtan kimondhattuk, hogy a MAP-szenzor jó!

 

Mészáros Árpád