Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html/wp-content/plugins/the-events-calendar/the-events-calendar.php/lang/the-events-calendar-hu_HU.mo) is not within the allowed path(s): (/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html:/home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/tmp) in /home/a/autobooking.hu/domains/autoguru360.hu/public_html/wp-includes/l10n.php on line 632
Hogyan teszteld a hőfilmes-légtömegmérőt? | AutoGuru360

Hogyan teszteld a hőfilmes-légtömegmérőt?

 

Vizsgálatunk tárgya az Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel és VW gépkocsikban alkalmazott hőfilmes- légtömegmérő.

Ez a jeladó, az újabb gépkocsikban váltotta fel a hődrótos elven működő elődjét.

Most az egyre több gépkocsitípusban megtalálható HFM-5-ös, hőfilmes légtömegmérőt vizsgáljuk a párhuzamos diagnosztika segítségével. (1. ábra)

1. ábra

A két csavarral rögzített mérőegység könnyen felismerhető a szívórendszerben és általában egyszerűen szerelhető. A csatlakozó érintkezőinek számozása a 2.ábrán látható.

Bekötése a következő:

2. ábra

 

  • 1:  a levegőhőmérséklet jele
  • 2:  + 12V
  • 3:  test az ECU felöl
  • 4:  + 5V
  • 5:  légtömeg jel

 

 

 

 

Első lépésként ellenőrizzük a tápfeszültségeket a 2-es és 4-es érintkezőkön az akku testhez képest. Az 1-es lábon is 5V mérhető, de csak lehúzott csatlakozó esetén.

Ne feledjük, hogy csak kikapcsolt gyújtásnál csatlakoztassunk le, ill. fel!

Második lépés a 3-as láb testjének ellenőrzése az akku pozitív pólusához képest.

A levegőhőmérséklet érzékelőjének ellenállása 1900-3000 Ohm, kb. 20°C-on mérve. (1.-3. láb)

Nézzük, hogy mi mit is mértünk egy teljesítményszegény, lusta jelzőkkel illetett autón.

3. ábra

A 3. ábra felső részén a 3.-4. láb között 5V helyett 4, 3V-os feszültséget mértünk, (piros 7. pont) ami eleve kevésnek tűnt. Az 5. láb és a járműtest között bekapcsolt gyújtásnál 1V helyett kb. 0, 4V-ot mértünk. (3. ábra alul sárga 1. pont)

Ezek után már nem csodálkoztunk azon, hogy a menetteszt közben mért értékek (2- től a 6. ig jelölt értékek) jóval a szükségesek alá kerültek.

4. ábra

5. ábra

A 4. ábra és az 5. ábra a menet közbeni sebességváltások fordulatszám, ill. motorterhelés változásának hatását ábrázolja a légtömeg-szignálra. (5. láb és járműtest között)

Egyértelmű, hogy a maximálisan mért 3,5V egy volttal kevesebb, mint az elvárható. Így már érthető a „lusta autó” jelző.

Intelligens megoldás is létezik az alacsony értékek diagnosztizálására. Adott számunkra a soros diagnosztika mért értékek kiolvasása menüpontja, ahol a gépkocsitípusonként választható tételek között a légtömegre vonatkozó mért és elvárt értékeket is megjeleníthetjük.

 

Mészáros Árpád