Hogyan ellenőrizd a vezérlést oszcilloszkóppal?
Példánkban egy a PSA csoport motorjaira jellemző, (Citroen Berlingo 2.0 HDI RHY) vezérlés ellenőrzési módszerrel szeretnénk segíteni azoknak, akik rendelkeznek kétsugaras oszcilloszkóppal.
Tudjuk, hogy a motor beindulásának forgásjel igénye a főtengely fordulatszám és felső holtponti jeléből, valamint a vezérműtengely helyzetének jeléből tevődik össze.
Ha mindkét jel rendelkezésére áll az ECU-nak, azokat szinkronizálja, majd indulhat a motor.
Amennyiben a két jel közül valamelyik hiányzik, vagy nem értékelhető, az indítás nem lehetséges.
Bizonyára találkoztatok már a „szinkronizálás” hibakóddal, ami az ECU programjában a két forgásjel egymáshoz képesti helyzet meghatározásának túlzott eltérésére utal. (pl. a vezérlés helytelen pozíciójára) Itt van lehetőségünk egy egyszerű vizsgálatra a vezérlés burkolatának leszerelése, beállító célszerszámok használata nélkül.
Két sugaras oszcilloszkópunk csatornáin jelenítsük meg a két jeladó szinkronizált jelalakját, majd ellenőrizzük, hogy a vezérműtengely jel felfutó éle 6 foggal van a felső holtponti jel előtt, illetve 4 foggal utána látjuk e a lefutó él képét. (piros nyilak az ábrán)
Ha ez egyezik az ábrán látható képpel, akkor a vezérlésünk megfelelő helyen van.
Az ECU típustól és programjától függően enged némi eltérést, (szíj nyúlása) amivel a motor még indításképes marad.
A járó motornak a továbbiakban már nincs szüksége a vezérlés jelére, számított értékekből dolgozik.
Így a jel megszűnése, pl. a csatlakozó lehúzása nem befolyásolja a további motorműködést, de újra indulni nem fog.
Mészáros Árpád
1. Csatorna: Főtengely jel, 2. Csatorna: Vezéműtengely jel