A „modernebb” gépkocsikban alkalmazott digitális MAP-szenzor vizsgálatát mutatjuk be. Egy a Ford által rendszeresített szívócsőnyomás-érzékelő vizsgálati eredményeit hasonlítottuk össze a rendelkezésünkre álló adatbázisokban szereplő értékekkel. A vizsgált digitális MAP-szenzor az analóghoz hasonlóan három elektromos kivezetéssel rendelkezik, valamint egy csatlakozási lehetőséggel egy egyutas szelepen keresztül a motor szívócsövéhez. / 1. ábra /
A három elektromos kivezetés a 2. ábrán látható sorrendben a test, az 5 V-os tápfeszültség, valamint a kimenő jel az ECU felé.
Első lépésként a technológiai sorrendhez ragaszkodva adatokat gyűjtöttünk. A sok közül a 3. és 4. ábrán látható táblázatokat tartottuk lényegesnek, melyek a motorüzem és a frekvencia, vagy a szívócső nyomása és a frekvencia viszonyát ábrázolják.
|
Második lépés a szemrevételezés, /sérülés, csatlakozó és cső, valamint az egyutas szelep állapota/ majd a hibakód kiolvasása következett. Mivel a szenzor így hibátlannak bizonyult, adatblokk-olvasással folytattuk a vizsgálatot. Szerencsére az ECU-ból kiadott listán szerepel a MAP-frekvencia, és a szívócső nyomásának értéke is. Mint azt az 5. ábra mutatja, az összehasonlítás egyszerű volt, a leolvasható értékek teljes egészében megfeleltek a 3. és a 4. ábrán látható adatoknak. (310,3mbar=31,1kPa)
Ezek után jöhetett a párhuzamos diagnosztika. Oszcilloszkópos vizsgálat a gyújtás bekapcsolásakor, alapjáraton, / 6. ábra / különböző fordulatszámokon, valamint motorfék üzemben.
Végül, hogy a szívócső tömítetlensége ne befolyásolja a mérési eredményeinket, a szenzort vákuumszivattyú segítségével is teszteltük.
Alaposnak mondható vizsgálatunk után nyugodtan kimondhattuk, hogy a MAP-szenzor jó!
Mészáros Árpád