Hogyan teszteld az analóg MAP-szenzort
A diagnosztizálás során sok problémát okozó szívócsőnyomás-érzékelők (MAP-szenzorok) egy jellemző típusát vettük sorra.
A jellemzően Opel, Peugeot, Citroen gépkocsikban rendszeresített analóg szenzorról szerzett tapasztalatainkat tesszük közkincsé.
A szóban forgó MAP-szenzor három elektromos kivezetéssel rendelkezik, melyek közül kettő az 5Voltos tápfeszültség ellátást biztosítja, a harmadikon a nyomásváltozásoktól függő feszültség mérhető. Vigyázat, ez nem minden estben a középső láb! (1. ábra)
1. ábra
Azt hiszem felesleges felhívni a kollégák figyelmét az alapos szemrevételezésre, a tömítettség és a tápfeszültség ellenőrzésére, melyek a szenzor helyes működésének alapjai.
Esetünkben eltekintettünk a kiszereléses, vákuumszivattyús vizsgálattól, hiszen működés közben szerettük volna diagnosztizálni a szenzort. A működés helyességét egy az adatbázisokban megtalálható, feszültség/nyomás diagrammhoz hasonlítottuk. (2. ábra)
2. ábra
Először adatblokk-olvasással győződtünk meg arról, hogy mit is lát a MAP-szenzorunkról az ECU. A 3. ábrán láthatóak a változó értékek, melyeket a készülék milibarban jelez ki. Pillanatnyi értéke 310mbar, ami mint a 3. ábra felső diagrammján látható, a motor alapjárati fordulatszámához tartozik, és az adatbázisok szerint 290-350mbar között kell, legyen.
3. ábra
A 310mbar-os (1000-310=690mbar) szívócsőnyomás mellett oszcilloszkóppal 1-1,3V-os feszültséget mértünk, (4. ábra) ami megfelel az adatbázisokban található értéknek, és mint az ábrán látható, a szívócső nyomásának változását szépen követte. Érdekességként megmutatjuk, hogy alapjárat, majd az ezt követő motorterhelés utáni motorfék üzem hatására a feszültség 1Volt alá, 0, 3Voltra esik, (5. ábra) ami az ECU számára megerősíti, hogy a gépkocsi motorfék üzemben van.
4. ábra
5. ábra
Ne tévesszenek meg senkit, hogy a megadott nyomásérték a légköri nyomáshoz viszonyított-e, vagy sem!
Mészáros Árpád