Hibamegállapítás a gépkocsin:
A két tömeg egymásnak ütődésére, rugó törésére, gyengülésére jellemző hangok.
- kattogó, zörgő hangok leállításkor
- kattogó, zörgő hangok indításkor
- kattogó hangok sebességváltáskor
- kattogó hangok hirtelen nyomatékmódosításkor
Szemrevételezéssel megállapítható hibák, a kiszerelt egységen:
- zsír szivárgása a csapágyból
- hő okozta elszíneződés (a súrlódó felület szürke foltossága nem jelent hibát)
- fordulatszám jeladó és fogas koszorú sérülése
- illesztő és súrlódó felületek épsége, vetemedése
- csavarok, szegecsek, hegesztett ellensúlyok épsége
- holtjátékok
A gépkocsin történő hibás szerkezet holtjátékának vizsgálata így történik:
Holtjátékok ellenőrzése:
- billegés (a két tömeg nem ütődhet egymásnak)
- sugár irányú holtjáték a csapágynál (új alkatrész estén 0,04mm)
- tengely irányú holtjáték (a csapágynál néhány mm)
- elforgathatóság
A teljes ellenőrzésről szóló film itt tekinthető meg
A hagyományos kettős tömegű lendkerék elforgathatósága néhány milliméter.
A súrlódásvezérlő tárcsával ellátott kettős tömegű lendkerék elforgathatósága nagyobb, néhány fognyi.
Tilos!
- a kettős tömegű lendkerék alkatrészmosóban történő mosása
- nagynyomású mosó, sűrített levegő, tisztító spray használata
Beszereléskor fontos!
- a gyártó utasításainak betartása
- új csavarok használata
- a fordulatszám jeladó és a gyűrű távolságának ellenőrzése
- tiszta rongy használata
Egyszerű, hagyományos kialakítású lendkerékhez torziós kuplungtárcsát alkalmazzunk.
Kettős tömegű lendkerék esetén nem szükséges a torziós kuplungtárcsa használata.
A DFP (Damped Flywheel Clutch) kettős tömegű lendkerék, előszerelt kuplungtárcsával és nyomólappal komplett egységet képez.
Mészáros Árpád