Hogyan teszteld a Common-rail rendszer nyomásszabályozóját-1.
Sok szerelőnek okoz fejfájást a Bosch EDC15 A,B, Siemens SID 8XX, JTD üzemanyag-ellátó rendszerrel szerelt gépkocsik nyomásszabályozó szelepének ellenőrzése. Az utakon már 1997- től a mai napig futó PSA, Fiat, Suzuki, Mercedes, Ford, stb. típusok ezen CR.-rendszereinek nyomásszabályozó szelepei kettős működtetéssel rendelkeznek. Egyrészt egy rugós-golyós mechanikus, 100bar-os zárást biztosító, valamint a rugóerőt elektromágneses úton növelő 1350bar-os maximális nyomást biztosító részből tevődik össze. A Siemens rendszer rugója 50bar-ra kalibrált, max. rendszernyomása 1600bar! Párhuzamos diagnosztikával egy oszcilloszkóp segítségével ellenőrizhetjük a szabályozóra az ECU által kivezérelt 12V/1kHz-es jelet, valamint a kitöltési tényező változását. Szelepünknek mechanikailag két hibája lehet, vagy nem zár, vagy részben, esetleg egyáltalán nem nyit. Ha nem zár, és most ezzel a hibával foglalkozunk, akkor a nagynyomású rész tömítetlensége miatt nehéz a beindítás, nagyobb teljesítmény igény esetén leáll, hibajelzést ad, stb. A szelep visszaeresztési képességét nagyban befolyásoló szűrő eltömődöttsége miatt nem csökken a rail-nyomás megfelelően. Erre az ECU a számított nyomásérték kétszeresénél a motor leállításával válaszol. Ellenőrizzük le a rendszer tömítettségét soros diagnosztikai műszerünk segítségével a következő módon. Alapjáraton járó, majd leállított üzemmeleg (víz, levegő, üza.) motor gyújtásának gyors újbóli bekapcsolása után adatblokk paraméter-olvasással értékelhető a magasnyomású rendszer tömítettsége. Jól tömített rendszer esetén, az ábrán látható 100 bar körüli értéket olvashatunk le. A rendszer tömítettsége a nyomásszabályzó mechanikus szerkezetének, /rugós-golyósszelep/ állapotától, ill. a befecskendező porlasztók megfelelő zártságától függ, ha kizárható az egyéb, esetleg látható szivárgás. A nyomás előkészítés értékét az ECU kiszámítja, és megjeleníti, valamint a mért és számított érték közötti különbség is leolvasható, (ez nem minden műszerrel érhető el) de ez jelen esetben nem figyelembevett tétel.
Az előző ellenőrzéssel azonos feltételek melletti adatblokk paraméter olvasás során nem megfelelő a fennmaradó nyomás értéke. Látható, hogy a motor leállításának pillanatától a nyomás rohamosan esik, majd eléri az időtengely pillanatnyi állásához tartozó 0 bar értéket.
Végezetül, hogy biztosak legyünk a dolgunkban, mérjük meg az injektorok visszafolyó mennyiségeit is.
Mészáros Árpád