Mint az ismeretes a modern, környezetvédelmi felügyelő rendszerrel ellátott, OBD-s gépkocsik, ha az üzemi feltételek megfelelőek, ellenőrzik a katalizátor átalakítási hatásfokát.
Ehhez a feladathoz szükség van a két megfelelően működő lambdaszondára.
Mivel a károsanyag kibocsátás a hideg állapotú motor estén a legnagyobb mértékű, ráadásul a katalizátor és a szondák sem melegek, ennek az állapotnak minél előbbi megszüntetése lényeges feladat.
A szabályozó, valamint a monitorszonda állandó, ill. termosztatikus fűtése megoldás a probléma egyik részére. A katalizátor minél előbbi felmelegítésére különböző technikai megoldásokat alkalmaznak a gyártók. Az elektromos fűtés, a motorközeli elhelyezés, a többlet levegő bejuttatása a kipufogórendszer katalizátor előtti szakaszába mind közelebb visz a megoldáshoz.
Ha a hatásfok számításhoz minden készen áll, megfelelő menetciklus teljesítése után az ECU a két szonda által mért oxigén adatok alapján el végzi és értékeli a katalizátort.
Az értékelés elvégzése a readiness adatokból derül ki számunkra.(1. ábra)
Természetesen a szondák bármelyikének hibája, vagy hideg állapota, ami szintén readiness tétel meghiúsítja a mérést.
A két szonda jelének ellenőrzést oszcilloszkóppal, vagy a diagnosztikai műszerünk grafikus multiméterével könnyedén elvégezhetjük. Megfelelően működő katalizátor és szondák estén a 2. ábrán látható képet láthatjuk. Itt a szabályozó szonda szélessávú, szivattyús típusú, a monitor szonda pedig egy hagyományos feszültségugrás szonda.
Ha a katalizátor hiányzik a rendszerből, mert valamelyik kolléga kiütötte a belső kerámiaszerkezetet, akkor a két szonda közel azonos jeléből következtethetünk a hibára.(3. ábra)
Ha többet szeretnél megtudni a szondák, katalizátorok, működéséről, az OBD-rendszerről, vagy a rendszer diagnosztikájáról, akkor gyere el hozzánk, vegyél részt Te is tanfolyamainkon.
Mészáros Árpád