Hogyan teszteld a Common-rail rendszer nyomásszabályozóját-2.
Sok szerelőnek okoz fejfájást a Bosch EDC15 A,B, Siemens SID 8XX, JTD üzemanyag-ellátó rendszerrel szerelt gépkocsik nyomásszabályozó szelepének ellenőrzése.
Az utakon már 1997- től a mai napig futó PSA, Fiat, Suzuki, Mercedes, Ford, stb. típusok ezen CR.-rendszereinek nyomásszabályozó szelepei kettős működtetéssel rendelkeznek.
Egyrészt egy rugós-golyós mechanikus, 100bar-os zárást biztosító, valamint a rugóerőt elektromágneses úton növelő 1350bar-os maximális nyomást biztosító részből tevődik össze.
A Siemens rendszer rugója 50bar-ra kalibrált, max. rendszernyomása 1600bar!
Párhuzamos diagnosztikával egy oszcilloszkóp segítségével ellenőrizhetjük a szabályozóra az ECU által kivezérelt 12V/1kHz-es jelet, valamint a kitöltési tényező változását.
Szelepünknek mechanikailag két hibája lehet, vagy nem zár, vagy részben, esetleg egyáltalán nem nyit. Ha nem zár, és most ezzel a hibával foglalkozunk, akkor a nagynyomású rész tömítetlensége miatt nehéz a beindítás, nagyobb teljesítmény igény esetén leáll, hibajelzést ad, stb.
A képen látható szelep visszaeresztési képességét nagyban befolyásoló szűrő eltömődöttsége miatt nem csökken a rail-nyomás megfelelően. Erre az ECU a számított nyomásérték kétszeresénél a motor leállításával válaszol.
Ezt a hibát próbáljuk most nyakon csípni soros diagnosztikai műszer segítségével. Motorunk alapjáraton, üzemmeleg állapotban jár. Az ECU folyamatosan igyekszik a pillanatnyi terheléseknek és a nyomáskarakterisztikának megfelelő kitöltési tényezőt kivezérelni a nyomásszabályzóra. / 1kHz / A nyomásváltozás ennek megfelelő eredményét pedig a nyomásérzékelőtől várja.
A két érték összehasonlításából következtet a zárt rendszerben történő szabályzás jóságára. Az ellenőrzés „nyugodt körülmények” között alapjáraton történik. Az alapjárati nyomás / 300 bar / eléréséhez 20-21 %-os jelkitöltés szükséges. Ha a szűrő elszennyeződött, fojtást képezve csökkenti a visszafolyó mennyiséget. Ezzel nem teljesül megfelelő idő alatt az ECU nyomáscsökkentési igénye, aminek következménye egy ennek megfelelő hibakód eltárolása lesz. Ez a hiba vészfutást jelent és korlátozza a motor működését. / 3200 ford/min, 400bar /
A hibakódból azonban nem derül ki, hogy mi a nyomásszabályzó hibája, de ha utána járunk a megfelelően kiválasztott tételeken látható, hogy a szükségesnél nagyobb a nyomásérték.
Az ECU tűrése a kívánt nyomásérték kétszereséig tart, ez után jön a motor leállítása.
Jellemzően a kívánt nyomásértékre történő csökkenés eléréséig a motor nem indítható.
Mészáros Árpád